Inlägg

Visar inlägg från februari, 2025

Hinamatsuri

Bild
Nu är jag tillbaka i Japan igen. Idag hittade jag den här uppställningen med japanska dockor. Ni ser väl att jag sitter nere i hörnet? Sådana här dockor brukar japanerna dekorera med före "hinamatsuri"-dagen tredje mars, flickornas dag. De brukar också äta speciellt godis färgat i rosa, grönt och vitt. Jag undrar vilken dag som är älgarnas dag...  

Stadsvandring i Kuala Lumpur

Bild
  Sista dagen i Kuala Lumpur gick jag runt på stan.  Jag fick smaka en gigantisk kokosnöt. 🥥  Sedan fick jag smaka sött grönt ris kokat i bamburör. Konstigt, men spännande!  Jag såg en moské och två floder som flöt ihop till en.  Jag såg en jättehög byggnad med häftig form.  I China town såg jag en jättelång sallad. Jag trodde att de försökte slå världsrekord i längst sallad, men jag fick veta att de firade kinesiskt nyår. Salladen skulle se ut som en orm eftersom det är ormens år det här året. 

På konferens

Bild
  I Kuala Lumpur fick jag vara med på en konferens. Där fanns en massa damer, alldeles för få herrar och inga älgar (förutom jag).  Vi höll till i ett stort rum. Många olika personer pratade i mikrofon. Vi andra lyssnade noga hela tiden.  Titta här vilken god och grön drink jag hittade! Perfekt för en älg som jag som gillar blad!

I Kuala Lumpur

Bild
  Jag har varit i Kuala Lumpur. Det är Malaysias huvudstad. 🇲🇾 Det ligger i Asien precis som Japan, men längre söderut. Malaysia ligger precis på ekvatorn. Därför är det väldigt varmt där hela tiden.  På vägen från flygplatsen såg jag ett flygande sjörövarskepp! Har ni sett det någon gång? På hotellet fanns en stor gunga.  Nära hotellet fanns det två höga torn som satt ihop med en liten bro på mitten. De heter tydligen Petronas Twin Towers. Jag badade i parken bredvid.    Det fanns också många saker att leka med i parken. Jag provade gungbrädan.   Efter gungandet hittade jag ett träd med jättestora rötter. Kan ni hitta mig på bilden? Jag klättar på rötterna! 

I skogen

Bild
  Hej igen! Idag gick jag till skogen. Där fanns det många bäckar och träd. Det var också fin utsikt.  Jag klättrade upp i ett lagom högt träd som hade en rolig form. Det var skönt att sitta där.  Sen hittade jag en bra båt som jag åkte på. Den flöt bra och åkte snabbt på bäckarna. (Det gungade också.) När jag åkte runt med båten hittade jag ett hemligt potatisland. Där fanns massor av små potatisar. Undra vem som har planterat dem!   Jag tog med mig några små potatisar hem.

Den stora parken

Bild
  Idag gick jag till en park. Där var det massor av folk som lekte. Det var en stor park med många backar. Det fanns också många körsbärsträd men de blommade inte. Jag klättrade upp i ett. Det var svårt för trädet var alldeles för stort.

Besök på japansk skola

Bild
  Hej!  Det är Göran. Idag gick jag till skolan. l klassrummet var det massor barn som pluggade. Det verkade roligt. Sen gick jag ut på skolgården. Den var jättestor. Barnen sprang jättemycket. Det var roligt på skolan men vägen dit var lång.  

Välkomna till min reseblogg!

Bild
 Hej! Det är jag som är Göran. Jag är en älg. Det ser ni nog.  Jag har rest hela vägen från de småländska skogarna i Sverige till Tokyo i Japan. Det är nästan över halva jordklotet.  Nu ska jag ut och se mig omkring!