Inlägg

Visar inlägg från augusti, 2025

Treriksröset

Bild
  Jag har varit i tre länder nästan samtidigt. Jag var vid Treriksröset, precis på gränsen mellan Sverige 🇸🇪 , Norge 🇳🇴 och Finland 🇫🇮 .  Jag ska berätta från början. Först reste jag med tåg över Öresundsbron till Danmark. 🇩🇰  Därifrån åkte jag flygplan från Köpenhamn till Oslo i Norge. Sedan flög jag ännu länge norrut i Norge, till Tromsö. Där var det jättevackert. När vi hade landat åkte vi bil över gränsen till Finland och hamnade i Kilpisjärvi. Från Kilpisjärvi åkte vi båt över Kilpis-sjön. Då var vi över på den svenska sidan av gränsen.  Där hittade jag smaskiga blåbär.  Sedan vandrade vi ända fram till Treriksröset. Det är en stor gul klump som markerar gränsen mellan Sverige, Norge och Finland. När man gick runt klumpen hamnade man i olika länder. På det här fotot är jag i Finland:  Här är jag i Norge:  Och här är jag i Sverige:  Häftigt va! Vi vandrade tillbaka hela vägen till Kilpisjärvi. Där badade vi bastu. Varmt och skönt! Jag ...

Kalmar slott

Bild
  Jag har varit på Kalmar slott. Det är ett gammalt slott som bland annat Gustav Vasa, Erik XIV och Johan III bodde på.  För att komma från Öland till Kalmar åkte vi med båten Dessie. Man kan naturligtvis köra över Ölandsbron också, men det är skojigare att åka båt.  På slottet kunde man slåss med riddare och bli dubbad, fast de tyckte att jag var för liten. Jag fick bara titta. 

Öland: Runsten och drejarkurs

Bild
  Nu är jag på Öland - solen och vindarnas ö. Jag har sett en riktig runsten. Den kallas för Karlevistenen. På stenen står det något med runor om en hövding som hette Sibbe och som tydligen var lika cool som Oden (= supercool, eftersom Oden var den häftigaste asaguden). På baksidan står det ”i Jesu namn” med bokstäver fast på latin. Alltså restes stenen någon gång när Ölänningarna hade börjat tro på kristendomen men fortfarande också trodde på asagudarna.  Jag har varit på Capellagården också. Där fanns en stor fin trädgård som jag klättrade runt i.  Kan ni hitta mig på bilderna? Jag var med på en drejarkurs i två dagar på Capellagården. Jag gjorde den här skålen och några andra mindre koppar och fat.