Treriksröset



 Jag har varit i tre länder nästan samtidigt. Jag var vid Treriksröset, precis på gränsen mellan Sverige 🇸🇪 , Norge 🇳🇴 och Finland 🇫🇮 . 



Jag ska berätta från början. Först reste jag med tåg över Öresundsbron till Danmark. 🇩🇰 


Därifrån åkte jag flygplan från Köpenhamn till Oslo i Norge. Sedan flög jag ännu länge norrut i Norge, till Tromsö. Där var det jättevackert.


När vi hade landat åkte vi bil över gränsen till Finland och hamnade i Kilpisjärvi. Från Kilpisjärvi åkte vi båt över Kilpis-sjön. Då var vi över på den svenska sidan av gränsen. 


Där hittade jag smaskiga blåbär. 

Sedan vandrade vi ända fram till Treriksröset. Det är en stor gul klump som markerar gränsen mellan Sverige, Norge och Finland. När man gick runt klumpen hamnade man i olika länder.

På det här fotot är jag i Finland: 

Här är jag i Norge: 

Och här är jag i Sverige: 

Häftigt va!

Vi vandrade tillbaka hela vägen till Kilpisjärvi. Där badade vi bastu. Varmt och skönt!


Jag träffade många renar i Kilpisjärvi. De strosade runt överallt. 


Nu har jag rest tillbaka till Öland. Läs mer om mina äventyr i nästa inlägg!

Kommentarer