Nu är jag på Öland - solen och vindarnas ö. Jag har sett en riktig runsten. Den kallas för Karlevistenen. På stenen står det något med runor om en hövding som hette Sibbe och som tydligen var lika cool som Oden (= supercool, eftersom Oden var den häftigaste asaguden). På baksidan står det ”i Jesu namn” med bokstäver fast på latin. Alltså restes stenen någon gång när Ölänningarna hade börjat tro på kristendomen men fortfarande också trodde på asagudarna.
Jag har varit på Capellagården också. Där fanns en stor fin trädgård som jag klättrade runt i.
Kan ni hitta mig på bilderna?
Jag var med på en drejarkurs i två dagar på Capellagården. Jag gjorde den här skålen och några andra mindre koppar och fat.
Kommentarer
Skicka en kommentar